B o e k h a n d e l

K i r c h n e r

- adres, info & contact
- nieuwsbrief & agenda
- zoekopties
Bookmark and Share

Kies een categorie:
of zoek op trefwoord of isbn :

95.1.2 Filosofie Filosoferen met kinderen

Janusz Korczak Stichting Jaarboek 2005: Hebben jullie het over mij? Het recht van het kind op eigen lijf en leven
De Janusz Korczak Stichting wil met dit vierde Themajaarboek de aandacht vestigen op het recht van het kind op eigen lijf en leven. Al te vaak wordt dit recht van het kind vergeten. In dit Themajaarboek laten we verschillende deskundigen aan het woord. Deze deskundigen hebben een verrassende kijk op het recht op een eigen lijf en leven. Elke bijdrage is aangevuld met tips voor de volwassenen en tips voor de kinderen
Narratio, 2005, pap, 128 pp, € 10.00, 9789052639543
winkelwagen
Anthone, Richard. e.a. (red.)
Peinzen. 49 Filosofische vragen voor kinderen
Niet alleen volwassenen maar ook kinderen kunnen peinzen. Van nature hebben zij de neiging om vanzelfsprekendheden in vraag te stellen. Hun onderzoekende, nieuwsgierige en vragende ingesteldheid komt het sterkst tot uitdrukking in de zogenaamde waarom-vragen. Vragen die voor volwassenen vaak niet zo evident zijn om te beantwoorden. Peinzen sluit aan bij de vragende houding van kinderen. De auteurs willen hen de gelegenheid bieden om na te denken over geluk, vriendschap, de dood en vele andere meestal levensbeschouwelijke onderwerpen.

In het theoretische gedeelte van het boek wordt ingegaan op de achterliggende gedachten van filosoferen met kinderen. Wat is kenmerkend voor de inhoud, de methode en de houding bij het filosoferen met kinderen? En filosoferen hoe doe je dat? In het praktische gedeelte van Peinzen zijn negenenveertig filosofische vragen uitgewerkt. Vragen die de afgelopen jaren in nauwe samenwerking met het onderwijs ontwikkeld en getoetst zijn. Peinzen is bestemd voor leerkrachten in het kleuter- en basisonderwijs, voor ouders en andere belangstellenden.

Acco, 2006, pap, 109 pp, € 17.50, 9789033459412
winkelwagen
Anthone, Richard, Freddy Mortier
Socrates op de speelplaats. Filosoferen met kinderen in de praktijk, 4-e druk
In 1997 verscheen Socrates op de speelplaats, een boek over theorie en praktijk van het filosoferen met kinderen en jongeren, bedoeld als leidraad en hulp voor zowel beginners als gevorderden in het domein. Een van de pioniers van het filosoferen met kinderen in Nederland, dr. Pieter Mostert, voorspelde toen dat dit boek een blijvende waarde zou hebben. Dit werd bevestigd: er verschenen drie drukken van dit boek en bijna tien jaar na verschijnen is er nog steeds vraag naar. Dit bewijst de nood aan en belangstelling voor literatuur over filosoferen met kinderen. Het boek is in 2007 herzien. Zo bleek het logicadeel een te zware dobber. Het is sterk ingekort en vereenvoudigd, maar niet verwijderd. Logica blijft immers onmiskenbaar van belang bij het filosoferen. Ook het praktijkgedeelte was aan opfrissing toe. Ten slotte werden de bijlagen, met onder meer een overzicht en bespreking van de bestaande literatuur en websites over kinderfilosofie, en met een lijst van kinderboeken die stof kunnen leveren voor filosofische discussies met kinderen, grondig geactualiseerd.
Acco, 2007, pap, 286 pp, € 28.50, 9789033462917
winkelwagen
Bockstal, P. & H. Schwab
Wij denken over kennistheorie
Wij mensen 'kennen' de hele dag door. Vanaf het moment dat we wakker worden en de wereld ons tegemoet treedt, op school waar we hopelijk iets leren, in gesprekken met anderen en als we over onszelf naadenken, zijn we voortdurend bezig met kennis of het verwerven daarvan.

Kennis is ook regelmatig een onderwerp van discussie, namelijk wanneer betwijfeld wordt of een uitspraak klopt of wanneer een mening niet goed onderbouwd wordt. Je wordt soms gedwongen je kennis bij te stellen, overtuigd door standpunten van anderen, doordat je iets nieuws leert of door ervaring wijzer bent geworden.

De rode draad door de hele cursus is de vraag hoe we een samenhangende visie op kennis kunnen ontwikkelen in de wereld van vandaag. Er worden twee hoofdvragen gesteld: 'Wat is kennis?' en 'Wat is het belang van kennis?'

Aansluitend op deze vragen wordt in vrijwel ieder hoofdstuk begonnen met de gesprekken uit een onderzoeksgroep die bestaat uit vier jonge personen. Hun gesprekken zijn een opstap naar de meestal abstracte filosofische theorien die daarna worden besproken.

Wij denken over, deel 6, Damon, z.j., pap, 141 pp, € 15.90, 9789055732760
winkelwagen
Haring, Bas
Waarom ?
Op ontdekkingstocht met Bas Haring: Waarom?

Hoe bijzonder ben ik eigenlijk? Is een mobiele telefoon in je hoofd handig? Spreekt de juf of meester altijd de waarheid? De meeste kinderen stellen al vanaf jonge leeftijd dit soort filosofische vragen. En geef daar maar eens antwoord op!

Op deze unieke cd bespreekt Bas Haring, de leukste, grappigste en meest tegendraadse filosoof van Nederland deze en andere vragen op zijn bekende originele en toegankelijke manier. Een cd voor alle nieuwsgierige kinderen die houden van vragen stellen.

Luisterduur 45 minuten

LuisterWijs junior, LuisterWijs, 2009, audio-CD, € 14.95, 9789089930217
winkelwagen
Heesen, Berrie
De vliegende papa's, filosoferen met kinderen
Het actief samen nadenken - of filosoferen - is de afgelopen jaren op steeds meer basisscholen waarneembaar. Deze bundel geeft de leraar steun bij het filosoferen met kinderen en bevat 15 nieuwe korte verhaaltjes met filosofische thematiek, gespreksvragen en opdrachten. Daarnaast zijn enkele gesprekken met groepen kinderen opgenomen die ook nabesproken worden.

Dit boek biedt een goed overzicht van het filosoferen met kinderen en veel materiaal waarmee men meteen kan beginnen. Waarom gaan kinderen 5 dagen naar school en 2 dagen niet? Marie wil altijd naar school! Kasper krijgt een cadeau. Het is een beestje dat zich elke dag in tweeen splitst. Hoe lang kan dat doorgaan en moet Kasper wat doen? Holle wil naar morgen rennen. Waarom kan dat niet? Kunnen kleuters een ongewone stoel tekenen? Wil Marie echt geen hand als ze achter de kist van haar moeder loopt? Enkele verhalen zijn in acht talen vertaald en op basisscholen in heel Europa getest.

De vliegende papa's is het vervolg op het succesvolle Klein maar dapper van dezelfde auteur. Fraai geillustreerd (in kleur).

Damon, 2000, geb, 115 pp, € 14.90, 9789055730650
winkelwagen
   
Heesen, Berrie
Klein maar dapper, filosoferen met jongere kinderen
Klein maar dapper is in eerste instantie een bundel verhalen die kinderen (maar ook volwassenen!) prikkelt tot nadenken over fundamentele vragen. Door de toevoeging van verwerkingsvragen en toelichtingen is dit boek tevens te gebruiken als een methode die een verband legt tussen de natuurlijke kinderlijke interesse in verschillende levensvragen en het belang van het beter denken en communiceren.

De karakters in de verhalen van Klein maar dapper worden geboeid door het anders denken, het classificeren van de dingen, het uitvinden van woorden en het spelen met taal. Zonder er erg in te hebben treft de lezer - of dat nu een volwassene of een kind is - zichzelf in gedachten aan, in verwondering. Hoe snel zijn gedachten? Wat is omkeerbaar en wat niet? Is het mogelijk om een nieuw betekenisvol woord uit te vinden? Hoe komt het dat een deel van mij iets wil en een ander deel iets anders? Wat kan wel en wat kan niet geteld worden? Kunnen we beloond worden door het feit dat we geboren zijn? Waarom vergeten we dingen die we willen onthouden en herinneren we de dingen waar we niet om geven of die we willen vergeten?

Damon, 1996, geb, € 14.90, 9789055732517
winkelwagen
Merckens Bekkers, Maaike, Sabine Wassenberg
Ik zag twee beren filosoferen, filosoferen met kinderen en jongeren; voor opvoeders en begeleiders van kinderen van 8 tot 18 jaar
Je eigen keuzes maken, een mening vormen en deze mening onderbouwen zijn essentieel voor iedereen. Tegelijkertijd is opgroeien en het opdoen van deze vaardigheden in de huidige tijd voor onze jeugd geen gemakkelijke opgave. De wereld is complexer dan ooit met overal verleidingen, informatie altijd beschikbaar en een overvloed aan opvattingen en meningen. Hoe kies je...? Wat kies je...? Waarom...?

Ik zag twee beren filosoferen bevat een uitgebreide handleiding met adviezen en veel praktische tips voor filosoferen. Ook biedt het boek 38 voorbeeldlessen over de leukste, interessantste of belangrijkste thema's om over te filosoferen. Voor kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar.

Levendig Uitgever, 2014, geb, 108 pp, € 19.95, 9789491740183
winkelwagen
Schwab, H.
Wij denken over de mens (inleiding)
Damon, pap, 84 pp, € 10.90, 9789055732722
winkelwagen
Schwab, H.
Wij denken over filosofie: inleiding
Wij denken over, Damon, 2004, pap, 73 pp, € 9.90, 9789055732715
winkelwagen
Schwab, H.
Wij denken over filosofische antropologie
Wij denken over, deel 7, Damon, 2003, pap, 171 pp, € 15.90, 9789055732777
winkelwagen
Schwab, H.
Wij denken over het goede: inleiding
Wij denken over, Damon, z.j., pap, 88 pp, € 10.90, 9789055732739
winkelwagen
Theije-Avontuur, N. de & L. Kaniok
Filosoferen met kinderen. Over grote waarden in het klein verteld in verhalen die er toe doen
De verhalen in dit boek nodigen uit om te filosoferen met kinderen. Ze vertellen ons met ernst en humor over de grote waarden in het leven. De oorsprong van de verhalen is te vinden in alle culturen; ze behandelen universele thema's, zoals geluk, liefde, vriendschap, vrede, vrijheid, respect en gelijkheid.

Elk verhaal is voorzien van een praatpapier waarin de kerngedachte, de kernwaarden en de onderliggende thema's zijn uitgewerkt. Samen met een aantal open vragen maken de praatpapieren het beleven van het verhaal nog intenser. De open vragen bevorderen kinderen tot zelf denken, eigen vragen stellen, en het vinden van eigen antwoorden.

Kortom, een boek met verhalen die helpen bij groeien en wijzer worden. Dit boek is voor mensen uit het onderwijs, jeugdhulpverlening, ouders, of anderen die met kinderen werken.

Uitgeverij Panta Rhei, 2011, pap, 120p, € 14.50, 9789088400575
winkelwagen